Avkast for den første GRUNDIGligaen
Grundig sponser norsk ligahåndball
Norges Håndballforbund og Norsk Topphåndball har inngått en avtale som gjør Grundig til ny ligasponsor for Eliteserien. Den treårige avtalen gir Grundig navnerettighetene til GRUNDIGligaen.
– Vi er glade for å ha kommet til enighet med en samarbeidspartner som har så høye ambisjoner for idretten, sier Erik Langerud, Generalsekretær i Norges Håndballforbund (NHF).
I Grundig har han funnet en sponsor med ambisiøse mål for norske toppdivisjoner. Hein Barthold i Norsk Topphåndball er godt fornøyd med deres nye sponsor.
– De gjorde det klart helt fra starten av at de ønsket å være en partner vi kunne samarbeide med om å nå våre mål, og ikke bare være en tysk, rik onkel, forteller Barthold.
Innenfor de tre årene avtalen strekker seg, har NHF planer om å øke tilskuertallet i de øverste divisjonene med over 70 prosent. Ambisiøst, men oppnåelig, sier begge parter.
– Om seks år fra i dag, i 2020, skal vi arrangere håndball-EM for både kvinner og menn her hjemme. Vi har det i bakhodet når vi nå håper å gjøre GRUNDIGligaen til en attraktiv arena der vi kan utvikle neste generasjons håndballstjerner. Dette samarbeidet kan på mange måter markere en ny æra for norsk topphåndball, forteller Langerud entusiastisk.
Samme spill, ny sport
Hakan Bulgurlu, styreleder i Grundig, deler Langeruds optimisme. Det første som sto på agendaen da de to partene hadde blitt enige om en avtale, var å finne felles mål som Grundig kunne hjelpe håndballen med å nå.
– Å være en aktiv bidragsyter er for oss en avgjørende del av det å være sponsor. Det å fylle håndballarenaene virket som et riktig sted å starte, sier Bulgurlu.
De to partene ble enige om mer ambisiøse mål enn bare en ren sponsoravtale. Blant annet skal de norske håndballigaene spille hovedrollen i alle Grundigs kommunikasjons-aktiviteter. Det betyr økt profilering av ligaene, men så er heller ikke Grundig ukjente med rollen som sponsor. Den tyske hjemmeelektronikkleverandøren er allerede samarbeidspartner med den tyske Bundesligaen, en av verdens mest populære ligaer – hvor lagene spiller for fulle tribuner hver uke.
– Prinsippene for idrettsponsorater er de samme. Involvering fungerer, og når det er gjort riktig, gir sponsorsamarbeid avkastning til begge parter, sier Bulgurlu.
NHF ønsker at alle håndballtilhengerne der ute skal forlate komforten innenfor stuens fire vegger, og ta del i atmosfæren og spenningen når sesongen kastes i gang neste uke. Langerud håper at håndballtilhengere over det ganske land vil flokke til på Grundigligaens arenaer.
– Hvor attraktiv en publikumsidrett er, koker ned til to ting. Intensitets- og kvalitetsnivået på selve idretten, og hvorvidt den lykkes med å involvere publikum på tribunene. Dette sponsoratet vil hjelpe oss med å fremheve førstnevnte, og forbedre sistnevnte, sier Langerud.